Sunday, October 24, 2010

Menyingkap dunia mak nyah





Mak Nyah?? sape Mak Nyah dan apa punca mereka jd seperti itu?Adakah mereka mmg ingin dilahir sedemikian?Mengapa aku ingin membangkitkn peerkara yg agk sensitif ini?Sbnr motif aku skdr ingin berkongsi maklumat yg aku perolehi semasa projek Multimedia ku sms di UiTM dulu mengenai dilema seorang Mak Nyah..meh kita menyingkap dunia mak nyah

Projek Multimedia ini merupakn projek berkumpulan bersm tiga yg len iaitu Pn Mun..Cik Mar dan Pn Yam.(credit utk mereka semua).Aku ketua ye utk projek ni..hehehe.

Utk pengetahuan korang, Mak Nyah bukanlah sekadar isu pakaian,gaya hidup,tukar jantina dan sebagainya tetapi ia merupakn perasaan/naluri dan pemikirannya tidak sama dengan fizikal dan jantina yang ada pada mereka. 

Bg memastikan projek kami berjy kami pergi sendiri ke Lorong Hj Taib di Jalan utk bg mendptkn kepastian dan mengenali dunia mereka sbnr..
Petang tu kami ke tempat yang dijanjikan pada pukul 6.45 petang. Hal ini kerana ketika ini sahaja Mak Nyah baru membuka perniagaan meniaga diri.Hehehehe..Senang je kan nak berniaga. Tanpa membuang masa kami terus bertanyakan soalan yang berkaitan kepada Sally, Liza dan rakan-rakannya( tu nama glamor diorg lah..nama sbnr aku x taulah kan):

Pendapatan lumayan

Mengikut Sally sudah hampir 5 tahun dia terjebak dengan kancah ini dan apa yang kami difahamkan adalah dia pada sebelah siang bekerja di pusat Salun dan petang hingga lewat malam dia dan rakan-rakan akan ke Lorong Haji Taib utk mencari pelanggan. Aku ada bertanyakan berapa pendapatan yang boleh diperolehi satu malam. Sally ckp semua bergantung kpd jumlah pelanggan dan apa yang diinginkan. Kebiasaannya utk ringan-ringan jumlahnya hanya dalam RM50 sahaja. Tapi kadang kala kurang jika ramai pelacur berada di kawasan itu. Nampaknya mereka juga bersaing.hehehee.

Perubahan Diri

Sbnrnya aku malu-malu juga kerana aku sorang je lelaki disitu walaupun hakikatnya mereka juga lelaki tetapi disebbakan perubahan yang telah dilakukan seperti memakai pakaian yang menjolok mata sehingga menampakkan d*d*. Nasib baik lah dalam fikiran aku mereka tu lelaki, nak termuntah pun ada.hehehe.Menurut Sally dan Liza mereka membuat pembedahan di Thailand dengan memasukkan implen dan suntikan bg menampakkan buah d*d* mereka.

Pelanggan yang setia

Terkejut juga aku bila bertanyakan ramai kaum lelaki yang begitu berminat dengan mereka ini. Ada juga dari golonganVIP, pegawai kerajaan, dan orang biasa. Tp mereka tidak mendedahkan identiti pelanggan mereka bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.

Janji Berubah

Sally dan Liza memberitahu kami perasaan serba salah sering mengantui mereka apabila mengenangkan nasib mereka yang tiada pedoman. 

Jauh disudut hati mereka ingin ingin kembali ke pangkal jalan dan mempunyai keluarga, namun ramai orang yang diluar sana tidak dapat menerima keadaan mereka yang lembut. Malah keluarga mereka sediri juga menolak mereka. 

Akhirnya mereka hidup dalam dunia mereka sendiri tanpa ada yang mengendahkan mereka. 

Sally memberikan nasihat kepada kami dan adik-adik yang diluar sana."Jangan jadi macam saya ni, hidup tidak tentu arah,malah wang saya dapat pun tidak berkat.
Jadikanlah kisah hidup saya ni sbg pengajaran yang berguna. InsyaAllah jika diberi peluang saya berjanji akan berubah satu hari nanti,” akhiri Sally sambil merenung jauh, mungkin memikirkan nasib dirinya menjelang hari tua dan masa depan yang samar seperti kepekatan malam.

Bknlah kehendak mereka mnjd seperti siapa mereka hari ini, sewajarnya kuarga dan masyarakat tidak menyisihkn mereka, seharusnya kita mereka dibimbing ke jln yg benar.

Klu korang ada mengenali org mcm mereka ni atau ada terjupa kt mn2 ker, jgn nk try plak k, pastu jgn lah korang mengejek dan menghina mereka krn mereka jg manusia.


Ni antara Mak Nyah yg ada kt sn..


22 comments:

Ms Nury said...

Hmmm... Nury ada gak kenal ramai dengan bebarapa Nyah. Ex-staff Nury... ada sesetangah tu naluri mereka yang lebih kepada perempuan yang mendorong perubahan fizikal, dan yang sesetengah tu menjadi Nyah kerana mencari makan!

suzie rahman said...

huhu suzie pon der knl sorg nyah ni.abg pd mmber suzie..tp geram juga sbb perangai nya xsesenoh! ish..leh lak main selumber dpn suzie.eceh tu bkn thp nk cr mkn tp sangap.fine klu diorg ader naluri lmbut tu, bkn dimnta dilahir mcm tu kn.tp xpyh lh pg suntik sana suntik sini n tkr peribadi dr laki trs ke perempuan..nauzubillah..

$h@h_Izn@n said...

nauzubillahiminzalikh..mintak jauh la anak cucu...huhuhu

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

pengalaman yang menarik ni

=)

Cik. Bena said...

huyooo. berani anda g tempat gtu ekk. heee

Enna Banana said...

huaaaarghhhh..rasa nka sepak bolehh??

~eZmALiZa~ said...

pada ezma, kita tak boleh mengetepikan golongan mcm ni. mereka juga ada perasaan. takdir tuhan yg menjadikan mereka begini.

jadi, kita sebagai manusia yg ada akal dan ade pendidikan seharusnya beri peluang dan ruang untuk mereka berubah. bukan senang bagi mereka untuk melakukan perubahan.

sedangkan mereka menjadi NYAH pon di kutuk dan di hina. apabila mereka hendak berubah, pon turut di kutuk dan di hina. pada pemikiran mereka, lebih baik aku tak payah berubah. sama saje. tetap kene kutuk jugak..

ezma suke entry ni. terbaik!

Sophie Al-yahya said...

hurmm...sdih juga jd mereka ni.
pendek kata awal2 sebelum nak berubah jd maknyah tu..pikir laaa betul2..

Eye_nee said...

Nyah pon org jugak nyah..Tapi kalau boleh kembali kepangkal Jalan..Lagi bagusss Nyahhhh...

Semoga mereka diberikan keinsafan sebelum ajal tiba...

Bit Zamri said...

ouh...siannya....
tapi ni maknyah da berumur eh?

besarrr....nyer.....

Bit Zamri said...

ouh...siannya....
tapi ni maknyah da berumur eh?

besarrr....nyer.....

Bit Zamri said...

ouh...siannya....
tapi ni maknyah da berumur eh?

besarrr....nyer.....

~♥ Mawar ♥~ said...

Mawar pun pernah berhadapan dengan orang macam ni dulu. time nak buat lesen kereta. dorang berdua same la nak buat lesen gak. then dorang tegur mawar, mungkin sebab tengok mawar alone kat situ. memula mawar nak bagi respons terkeliru kejap, sebab tatau nak bahasakan dorang akak or abang. haha. macam kelakar je..

si biskut said...

haraplar dowank berubah...cukup2lar.

~ShaFiza~ said...

golongan ini biasanya akan marah kalo dipanggil sebagai pelacur..diorang gelarkan mereka sebagai pekerja khidmat seks. saya penah pegi melawat tempat utk diorang ni berehat sementara menunggu hari mlm ni Jalan TAR, KL. harap2 diorang akan insaf dan berubah. Insyaallah Ameeenn..

NoRMie said...

harap2 golongan seperti ini akan berubah dan kembali ke pangkal jalan...

Khumaera Ismail said...

hahahaha~
aku kenal~!! nie final projek kite...ceh~!!! apa dok tayang kt owg nie gijo.. =P

Sarah said...

hahahah lucu kekadang tgk dorg ne!! emosi melebih pompuan!!!

azi nur said...

skrg ramai mak nyah...euuw kadang2 geli tgk dorang..bila pikir2 balik mereka pun xmahu jadi mcm ni...mereka juga manusia...mereka juga mahu hidup...harap sempat bertaubat...insyallah...Allah sentisa ada..

Anonymous said...

You all di komentar ini berharap mereka akan berubah, tapi banyak dari mereka telah jauh tersesat sehingga tidak menerima penciptaan Allah Taala bahawa mereka di cipta lelaki.Sebab itu mereka memotong benda lelaki mereka jadi pepek palsu.Kalau dah begini, macam mana nak berubah dan bertobat? Jika mereka dah tua dan ingin bertobat, bagaimana hendak berhadapan dengan Allah Taala semasa bersalat? Sedangkan Allah Taala tahu siapa asal usul nya, tapi berpepek! Apa pendapat you all akan komentar saya ini? Adakah mereka yang berpepek ini di terima oleh Allah Taala akan tobat mereka? Sedangkan mereka tidak pernah mensyirikkan Allah Taala? Jika mereka tidak tersesat jauh iaitu masih menyimpan belalai mereka,sudah pasti 100% tobat mereka di terima oleh Allah Taala asal saja mereka benar benar menjadi seperti lelaki biasa berasal muasal dahulu.Sudah pasti jika mereka dah kelihatan seakan akan Pak Cik,bersongkok haji dan berjubah laboh seperti lelaki arab, watak watak nyah mereka yang dahulu akan lenyap samasekali.Terutama jika mereka menyimpan sedikit misai atau janggot.Semua nya boleh berlaku jika mereka mengingati akan hari akhirat nanti. Tapi, bagi yang terlanjor? Terserah kepada Allah Taala.

Anonymous said...

lol funny korang ni. asal dengar NYAH, mesti ingat keje pelacur, carik jantan. penat Allah bagi otak ngan rasional, tapi tak pakai.

Anonymous said...

jelas research ini hanya merangkumi golongan mak nyah yang memilih dan/atau terpaksa memilih perkhidmatan seks sebagai pekerjaan/pekerjaan sampingan. faktanya, lelaki dan wanita juga ada yang menjadi pekerja seks. ada golongan lelaki jahat, ada golongan wanita jahat, ada golongan maknyah jahat dan ada golongan yang baik dari setiap gender dan kaum.
begitu juga, dari segi pekerjaan, ada juga maknyah yang bekerja di pelbagai bidang spt akauntan, model, lyricist, model dan sebagainya.
nampak sangat orang yang buat research ni ketandusan idea, cetek. asal ingat mak nyah saja ingat pelacur. that is a very racist thinking. and leave the judging to God, we r not God to judge who goes to hell and who goes to heaven.

Design by The Blogger Templates Karjat Resorts

Design by The Blogger Templates