Monday, December 13, 2010

Peminta sedekah yang semakin kaya

Mcm mana klu time syok-syok mkn kt kedai pastu tetiba ada dua org dtg mintak sedekah..yang kt depan celik pastu yg belakang buta. Tak hulur rs kecian pastu klu dah hulur rs geram pun ada.

Rabu minggu lepas aku ada mkn ngan wife kt Kampung Baru, mcm biasalah mesti ada org dtg mintak sedekah punya. Kecian ada..geram pun ada. Mana taknya cb korang fikirkan

Klu sorang hulur RM2.00
Diorg round 1 Kampung baru tu dkt semua restoran ada 100 pelanggan ngah makan..itu utk tghari je
kalau ptg plak pegi rounder lg dgn anggaran 100 pelanggan gk tgh mkn
Pastu mlm plak rounder 1 kali lagi dgn anggaran yg sm 100 pelanggan gk..
so semuanya..


 RM2.00 x 300 org (3 kali round)
= RM600.00 bersamaan 1 hari..

RM600.00 x 30 hari?
=RM1800.00

mak aik..tu dah cm gaji org ada degree dah tu. Itu aku br buat anggaran 100 org pelanggan je kt kampung baru tu..kalau diikutkan lebih dr tu lagi.Entah-entah bulan diorg ni mahu dekat RM10K.

Kita ni dah jd budaya dah kecian kat org miskin tp diorg ni dah ambik kesempatan kt kita. Skrg ni aku tgk modus operandi diorg ni semakin byk dah plak..skrg byk kt stesen minyak esso..tggu org buh minyak pastu dtg mintak. 

Ada aku pegi Chow Kit hari tu, siap ada org anta lagi diorg ni utk mintak sedekah. nampak sgt ada ejen yg menjaga diorg. Yang kaut untung bukan peminta sedekah tu tp yg jg diorg ni. Kita duk bg je sedekah kt diorg ni.Aku lebih suka tgk org cacat yg berdikari tanpa mengharapkan bantuan org lain. Contoh mcm-mcm menjahit ke..buat sulaman ke, diorg ni takde plak nak meminta-minta.


9 comments:

Unknown said...

tak yah kasi der..kite kalau die lalu kite wat x tau jekk =)

kay yea said...

xpe derma ikhlas..bia dye ngn tuhan setel kn nti~~

EzzEddin said...

biaq pi la bro...

fiezah91 said...

wah! siap kira2 ni.haha.sabar je la.

Unknown said...

aku dah lama sedar pasal ni..sbb orang kita terlalu murah hati, sampai bagi peluang kat sindiket pengemis nak kaut untung lebih. oleh tu, kalau kita nak baik hati sgt pon, sedekah la kat masjid. lebih terjamin kat mana dia nak disedekahkan. lgpn org miskin kan dah ada zakat yg dpt membela nasib diorang..

Jejaka Terhangat: Sebenarnya, Tak Mudah Menjadi Blogger..

Unknown said...

gigi rongak..aku wat anggaran je bro..tu pun seb bek aku tk g interview and tnya diorg exactly bp jumlah sebenarnya.hehehe

Acul said...

aku kalo nk sedekah, sedekah kat umah anak2 yatim, surau n masjid je. kalo peminta sedekah ni kim salam la lg2 yg mintak sedekah kedai makan. da penah tekena sekali aku park kete kat blakang kedai mamk sbb xde tmpt parking. mase nk blk tu aku nmpk org yg mintak sedekah tu jln ok je naik kete perdana. wahhh perdana tu.. aku pun naik saga je.. cait!!! yg lagi best cacat sbb xde kaki sebelah tp ade kaki palsu keje kat bank lg. tp mlm2 wat keje lain mintak sedekah kat kedai mkn tp x pkai kaki palsu.. org camni mmg aku aku cukup benci amik kesempatan dgn kelemahn diri n belas kasihan org

WARAQAH GLOBAL RESOURCES said...

tersalah tu...kalau 600 X30 hari = 18K

Anonymous said...

kita rompak pengemis tu, jom!

Design by The Blogger Templates Karjat Resorts

Design by The Blogger Templates