Tuesday, November 16, 2010

Mudah.my mmg mudah kena tipu

Mudah.my mmg mudah kena tipu. Dah byk perkara cmni terjadi apabila org yg ingin menjual brg telah ditipu oleh pembeli terutamanya pembeli dari luar negara. Itulah yg terjadi kpd kwn blog ku iaitu fahmiownstuff (klik here) apabila dia hampir-hampir ditipu oleh pembeli dari Negara Nigeria setelah dia post barangan dia di dlm Mudah.my. Apa yg dia lakukan adalah memeriksa status Bank pembeli. Bank tersebut mmg langsung tak wujud dan itu hanyalah rekaan semata-mata. nasib bek dia periksa dl klu tak habis juga RM1K barang dia. Tambahan pula ramai dah yg kena tipu akibat perbuatan pembeli td. Org yg sm..kebanyakkan semuanya terjadi di Mudah,my. Almaklumlah skrg kn teknologi dah canggih. Klu tak tkkan MyKad kita pun ada org duplicate.

Sebenarnya aku tak menyalahkan pihak Mudah.my dan mmg diorg ni tak perlu dipersalahkan sbb bukan diorg ni cuma menyediakan platform shj, tkkan lah diorg nk pegi selidik btl atau tidak seseorang pembeli itu memang nak membeli ataupun nak menipu. Dah lah diorg bagi platform ni percuma je kan, tu dah kira bersyukur lah kan.Pihak Mudah.my jgn plak marah aku pasal tajuk kat ats tu k.

Cuma apa yg aku nk share kt sini, kita mestilah berhati-hati bila berurusan secara online ni. Bisnes secara online ni melibatkan kepercayaan antara penjual dan pembeli. Klu takde menda ni takkan berlaku urus niaga dan klu berlaku pun penipuan juga akan berlaku. Apa yg terjadi kadang-kadang penjual yg menipu pembeli apabila menghantar barangan tidak seperti yg digambarkan dan kadang-kadang tu pembeli yg menipu apabila menghantar cheque palsu. Mcm-mcm lah leh terjadi apabila kita menyebut Bisnes to Bisnes (B2B) ni.

Di Malaysia, pendedahan kpd amalan B2B ni dah semakin meluas apabila ramai yg mnjlnkan urusniaga secara online iaitu menggunakan mudah.my, e-bay, lelong.com, facebook, blog dan mcm-mcm lagi platform yg boleh digunakan. Amway (klik here) pun menawarkan bisnes scr online. hehehe..promote sket. Boleh beli barang secara online dan dihantar terus ke rumah.

So kt sini aku nk pesan lah kt korang tak kesahlah korang nk jual dekat Mudah.my ke..e-bay ke..lelong.com, facebook ke, korang kenalah berhati-hati k.

Mgkn satu hari nanti semua urusan jual beli akan berlaku secara online, cuma yg masih perlu diperbetulkan dan diperkemaskan adalah truth dan security. Itu antara issues berkaiatan online bisnes.


2 comments:

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

gjoe, ko na wat business online ke? hehe~

Anonymous said...

weh bro...aku baru je hampir2 nak post kasut aku kat nigeria..licik gle dol dieorang..cakap nak hantar kat anak bos die..die kat uk..aku ckp la..soh byar dulu..die masukkan duit dah tapi bank of scotland sekat duit aku sampai aku bayar pakai duit aku postkan kat sane baru die masukkan duit...aku cek kat maybank.no transfer memng x wujud,aku call bank of scotland cawangan malaysia die ckp x leh cek pastu die ckp ramai kene macam ni gak..so hati2..pastu pos malaysia call aku ckp dah masuk duit ke?nak pos kan jugak ke sebab dah ramai kene tipu..aku hold kan satu hari,tgk2 duit x masuk..esok poslaju call aku soh cancel kan...terima kasih abg pos..huu...memng cilake a orng nigeria..nasib 4 rat aku..

Design by The Blogger Templates Karjat Resorts

Design by The Blogger Templates