Thursday, November 18, 2010

Di sebalik Kaabah...

Sape ada tgk Halaqah TV9, ari Selasa mlm raya hari tu? Sempena Bulan Haji dan Korban ni TV9 membwkan satu topik " Di sebalik Kaabah ". Menarik kan.. Panel jemputan Dr. Azhar Sarip yang menyingkap sejarah Di sebalik Kaabah dan Kota Mekah itu sendiri dari perspektif Moden & Sains. Cukup menarik dan menunjukkan kebesaran kuasa Allah SWT. Aku rasa sejam pun tak cukup dgn apa yg disampaikan oleh beliau. 



Antara point-point yg aku leh share adalah Kota Mekah itu merupakan pusat bumi dan berdasarkan kajian menunjukkan bahawa nisbah jarak antara Kutub utara dan selatan adalah 1:6 dan 1: 8 dan bagaimana kajian menunjukkan bahawa manusia ini mmg ciptaan yang sempurna. 


Kenapa kita mengelilingi / tawaf Kaabah berlawan arah jam semuanya mempunyai sebab tersendiri, bagaimana seseorang itu boleh melihat sesuatu perkara yg tak masuk akal..mcm mana seseorang itu boleh sembuh daripada penyakit yg dialami ketika berada di Mekah semuanya berkaiatan gelombang yang terdapat di Mekah. Kenapa kompas tidak dapat menujukkan arah yg betul, magnet tiada tarikan semuanya ada jawapan tersendiri dan berkaiatan dengan gelombang delta, tetha, alpha, dan beta. Menurut beliau lagi, seadainya tidak org lagi ke Mekah kemungkinan dunia akan hancur disebabkan tiada lagi gelombang diwujudkan hasil daripada Tawaf itu sendiri.

korang try lah cari dekat TV9 punya website takpun kt Tonton.com.my, kt situ pun ada. Tp aku tk sure leh view atau tidak, psl aku try td nk tgk semula tak dpt, maybe ada masalah technical. Aku try search kt Youtube tp tkde plak.

Semua yg dijadikan Allah ada hikmah dan sebab yang tersirat, dan aku tumpang berbangga apabila beliau cukup arif dan menyelidik mengenainya. Rasanya kita sbgai umat Islam perlu mengambil tahu tentang asal usul Kaabah dan di sebalik Kaabah itu sendiri. Aku harap satu hari nanti aku dpt ke sn dan membawa keluargaku. InsyaAllah..korang doakanlah impian aku ni akan tercapai.

7 comments:

Aida Tamrim said...

Ala....sygnye tak dpt nengok..Apala aku buat malam tu yeee...Ummmhh...kena cari kat tonton nih....

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

nice..aku pun ta tgk ar tv psl nie haritu..miss pulak..

Hanis Azla said...

ruginya x tgk.. tq yer berkongsi di sini..

Unknown said...

iya, ane juga pernah denger klo mekah pusat bumi . . . postingannya keren gan :D

oh iya, blog gan udah aneh follow gan . . . follow back klo berkenan ya gan. terimakasih :D

Unknown said...

salam sahabat
ehm jadi pingin ke kaabah,ingin tahu disana ada apa saja hehehe poh iya dah saye follow makasih

Notami said...

notami x sempat nak tgk la..kalo nak tgk kat tonton kne de tenet yg laju..

Anonymous said...

saya dok cari video di sebalik kaabah tak dapat2...plsss

Design by The Blogger Templates Karjat Resorts

Design by The Blogger Templates