Wednesday, November 24, 2010

Antara Profession, Bakat dan Sensitiviti? - Cikgu Shida

Aku pun tak tau semenjak dua menjak ni Cikgu Shida ni mmg semakin hangat. Tgk dah jadi fenomena lah plak aku rs.hehehe..leh kalah fenomena Mawi ni.Cikgu Shida World lah plak aku rs kita leh wat pasni.


So apa yg aku nk utarakan kt sini plak adalah antara " Profession, Bakat dan Sensitiviti " daripada fenomena Cikgu Shida ni. Ini cuma pandangan aku jelah berkaiatan fenomena Cikgu Shida ni..aku pun layan juga Cikgu Shida ni..kang marah plak fan-fan Cikgu Shida ni.


Aku seorang guru English-sumber google


Seperti sedia maklum profession Cikgu Shida ni adalah Cikgu atau Guru. So normally cikgu dl-dl bukan lah seperti cikgu sekarang ni. Mungkin Cikgu Shida ni agk berbeza, beliau ni aku tgk agk proactive dan creative. Cuma apa yg aku harapkan dia tidaklah mengabaikan tanggungjawab dia sbgai seorang guru. Al-maklumlah guru ni ibarat lilin yg membakar dirinya. tak gitu kan. Persoalannya wajarkah seorang cikgu berperwatakkan sebegini? Yg ni aku taknak jawab..korang tepuk dada tanya diri sendiri.Adakah dia telah mencemarkan profession seorang guru? aku tak berani jawab psl aku sedar sape aku.hehehe.


Malahan etika perguruan sendiri ada menyebut dan menyentuh :
1. Seorang guru tidak harus bertingkah laku begitu rupa sehingga boleh mencemarkan sifat profesionnya dan yang akan menyebabkan hilang kepercayaan orang ramai terhadap profesion perguruan. 
2. Dia haruslah bertingkah laku begitu rupa supaya menjadi contoh yang baik terhadap murid-murid. 

Korang tak caya ke?  Tak caya meh pegi kat link ni 
 
So cmner tu, aku tk nk comment apa-apa k. Kpd yang suka Cikgu Shida, suka je lah yang tak suka, ikut lah tak suka.


Aku juga mempunyai bakat seni..meh ah gocoh! -sumber google
Bila sebut tentang bakat Cikgu Shida plak aku tgk, dia ni mmg cukup berbakat lah klu msk industri hiburan. conform leh survive punyalah.  Mungkin ini adalah bakat Cikgu Shida yang dah lama terpendam dlm jiwanya akhirnya terkeluar utk dikongsi bersm-sm. So layan je lah kan.


Pastu bila sentuh plak pasal sensitiviti plak lagi lah hangat aku rasa. Almaklumlah lah sensitiviti secara tak langsung akan menyentuh profession beliau sebagai guru, seorang wanita, orang melayu dan beragama islam. Mungkin ada yang tersinggung dgn aksi-aksi yang pada sesetengah org menganggapnya sebagai kreatif dan menarik manakala ada yang beranggapan agk kurang sopan, meluat dan tak sepatutnya dilakukan.


So kt sini bukanlah aku nk menghina atau nk membetulkan..cuma kongsi pendapat aku je. masing-masing ada pendapat yang tersendiri. Tp tu lah kadang-kadang kita wat sesuatu mesti lah mengikut kata hati kita, klu kita suka kita wat tp kadang-kadang tu kita nk wat sesuatu tu kita kan pk apa feedback drpd org len. 


Anyway semuanya terpulang pada Cikgu Shida jg lah kan, klu dia nk teruskan dgn aksi-aksi dia aku layan je.hehehe...zzzzzsssssttttt..



2 comments:

ashutz said...

course saya ada subjek etika perguruan..
saya juga belajar psikologi...mungkin die perlu didiagnosis..Orang normal tidak akan berkelakuan sebegitu..nampak perbezaan antara cikgu shida dan paku & belacan yang semakin glamour di youtube.. :)

Zyqa Pakmin said...

HAHA , Tak faham . cikgu shida ni sape ? Xkenal pun . femos sangat kee ??

Design by The Blogger Templates Karjat Resorts

Design by The Blogger Templates