Thursday, January 27, 2011

Mudahnya buat caramel

Ada sape-sape pandai wat puding tak? Susah ke senang? Ala senang je. Percaya tak ada cara yang begitu mudah nak buat caramel. Cukup senang. Aku pun pandai buat, Cuma beli tepung caramel Amway dan susu cair di kedai dah boleh buat. Cukup mudah. Tak perlu nak adun-adun, nak sukat tepung lah, timbang tepung lah.

Harga Caramel amway ni cuma RM13.00 tapi kalau anda ahlu dapatlah dengan harga RM10.90. Murah je kan? Dalam kotak tu ada 2 paket tepung yang dah siap disukat, dicampur dan diadunkan dan dua paket gula merah untuk manisan.

Lelaki pun boleh buat caramel ni.Cukup mudah. Yang dah kawin bila suami buat utk isteri ni mesti si siteri sayang abis ni..tak caya try lah buat.hehehe. Sini aku ajar sikit cara-cara nak buat.
1. Ambik periuk atas dapur dan masukkan satu paket tepung caramel dlm periuk tadi.
2. Lepas tu masukkan 1 tin susu cair dan buka api dapur
4. Masukkan  sebanyak 1 dan 1/2 air kosong dgn menggunakan tin susu tadi
5. Pastu korang kacau lah sapai sebati dan tutup api apabila dah mendidih.
6. Korang ambik lah bekas mana-mana dan tuangkan gula manisan dan tuangkan sebatian yang dah mendidih td dalam  bekas.
7. Biarkan sejuk dan boleh disimpan dalam peti sejuk. Pastu leh makan..sedap beb..senang je kan?

Biasanya kalau guna bekas yang orang biasa bubuh dadih tu boleh isi caramel dalam 13-15 bekas. Caramel ni sesuai dimakan bila-bila sahaja tapi yang bestnya bila bersama keluarga ataupun wat masa majlis. So ada sape-sape berminat tak nak beli? Contact lah aku kalau berminat ye nak beli atau nak jadi ahli Amway.

Design by The Blogger Templates Karjat Resorts

Design by The Blogger Templates